Hyppää sisältöön

Daido Moriyama – Retrospektiivi: Näyttelyarvio

Media, Valoa! -lehti, Valokuvat

Teksti: Joakim Ståhlstedt
Kuvat: Daido Moriyama (Suomen valokuvataiteen museon ystävällisellä luvalla)

NÄYTTELYARVIO: Daido Moriyama – Retrospektiivi

Daido Moriyama 8.3.–2.6.2024
Valokuvataiteen museo, K1, Kämp Galleria
Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
Näyttelyn verkkosivu: https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/nayttelyt/daido-moriyama-retrospektiivi

Kävin Mieletöntä valoa -toimituksen kanssa tutustumassa Valokuvataiteen Museo K1:een, joka sijaitsee Kämp Galleria -kauppakeskuksen alimmassa kerroksessa Helsingin Mikonkadulla.

Kesäkuun 2024 alkupuolelle asti galleriassa on esillä Daido Moriyaman valokuvanäyttely. Tuo japanilaisen valokuvataiteen elävä legenda on kuvannut halki vuosikymmenten Japanin saarivaltion ja keisarikunnan yhdistelmänä etenevän yhteiskunnan kaikenlaista muutosta ja murrosta aina näihin päiviin asti niin mustavalko- kuin myös värivalokuvina.

Henkilöitä notkumassa ja nojailemassa moottoripyöriin ylivaloittuneessa mustavalkoisessa valokuvassa.
Daido Moriyama, Harumi, Chuo, Tokyo, 1970. Weekly Playboy, Oct 1970 © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation

Vaikkei vierailuni kestänyt hädin tuskin pariakaan tuntia, niin tämmöisiin pointteihin tiivistän näkemäni ja kokemani:

Vaaleanpunainen talo, jonka kyljessä on kuva nyrkkeilijöistä kehässä sekä valotaulu-kanjeja. Kuvassa yhdistyy perinteinen rakentaminen ja kirjanmerkit, mutta samalla nämä ovat hyvin urbaanisti esille nostettuina.
Daido Moriyama, Tokyo. From Pretty Woman. © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation

Suoranaisen aikamatkan kokea sain Japanin muutokseen valtiona ja yhteiskuntana, toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

Ilmiselvä USA:n vaikutus sotien jälkeisen Japanin muuttumisessa nykyisen kaltaisekseen näkyi ilmiselvästi monessa valokuvassa, alkaen Coca-Cola-juomaa täynnä olleista lasipulloista aina presidentti Richard Nixonista kertovaan tv:n ajankohtaisohjelmaan asti. 

Japanin yhteiskunnan mielenkiintoinen rakenne kävi selkeästi ilmi minulle näyttelyn aikana. Japanilaisessa elämänmenossa toinen jalka on muinaisuudessa ja toinen jalka nykyisyydessä tai jopa tulevaisuudessa.

Valotaulut kollaasimaisessa mustavalkoisessa kaupunkikuvassa
Daido Moriyama, New York, 1971. © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation

Daido Moriyaman vuosikymmeniä kestäneen uran kädenjälki näkyi selvästi näkemäni kautta. Todellinen alansa elävä legenda kyseessä on.

Näyttelyn valokuvien näkeminen herätti minussa vahvaa halua ja mielenkiintoa Japanissa käymiseen jonain päivänä. Kyseessä on maa jollaisessa vierailu olisi melkoinen elämys. 

Jokaisen, jota vähääkään kiinnostaa Japani yhteiskuntana ja kulttuurina, on hyvä nähdä tuo valokuvanäyttely. Sen kautta aukeaa sisältörikkaita näkymiä japanilaiseen elämiseen ja maailmankuvaan.

Näyttelyn näin ja koin Kämp Gallerian alimmassa kerroksessa, joka on melkoisen loistelias. Siellä käydessä tuli sellainen tunne, ettei minulla ole varaa edes katsella sisälle sen myymälöihin. Kämp Galleria ei todellakaan ole Kampin kauppakeskus, Forum taikka Itis ostoksilla käymisen kohteena, mutta hyvinkin kiintoisa valokuvataiteen museo sen tiloista löytyy. Suosittelen näyttelyä vahvasti!

Katukoira mustavalkoisessa kuvassa, jonka on ottanut Daido Moriyama vuonna 1971
Daido Moriyama, Stray Dog, Misawa, 1971. From A Hunter. © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation

Aikaisempia juttuja valokuvataiteesta:

Uusimmat Valoa!-lehden jutut